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Voici quelques projets de recherche entrepris par les chercheurs du projet ERC BodyCapital :

Le résumé du projet BodyCapital

Capital Corporel. Individus, sociétés de marché et politiques corporelles dans une Europe audio-visuelle du 20e siècle (1 sept 2016-28 fév 2022)

Savez-vous de combien d’heures de sommeil paradoxal vous avez besoin pour travailler efficacement ? Scrutez-vous les étiquettes alimentaires pour vérifier que vous absorberez bien toutes les vitamines et tous les minéraux dont vous avez besoin ?  Connaissez-vous quelqu’un qui utilise un podomètre pour savoir s’il fait suffisamment d’exercice ? Il ne s’agit là que de quelques exemples de perceptions concernant la santé et de quelques pratiques individuelles dans l’Europe du 20e siècle. Ce siècle se caractérise par l'augmentation du nombre de produits et de techniques pour le corps et sa santé. Le flot de documents audiovisuels qui a commencé à circuler d’un pays à l’autre dans cette période et l’avènement d’une société des médias en sont non seulement les témoins mais ils ont aussi contribué et influencé ce phénomène. La santé du corps est devenue progressivement une nouvelle forme de capital (Bourdieu 1979) : une forme de capital symbolique qui peut être transformé en capital économique.

Le groupe de recherche financé par le European Research Council, « Capital Corporel. Individus, sociétés de marché et politiques corporelles dans une Europe audio-visuelle du 20e siècle », dirigé par Christian Bonah (Université de Strasbourg) et Anja Laukötter (MPIHD, Berlin), se propose d’examiner ce concept de capital corporel et son histoire en mettant l’accent sur l’histoire des documents audiovisuels de masse (films, TV, Internet) ainsi que d’inédits (documents audiovisuels amateurs, familiaux et privés) au cours du 20e siècle en Europe et au-delà.

Le projet de recherche prend comme point de départ la proposition selon laquelle les documents audiovisuels ne seront pas envisagés simplement comme un miroir ou comme exprimant ce qu’ils observent ; ils seront considérés comme une force performative interactive et spécifique des sociétés de médias de masse.  Nous considérons que ces documents sont essentiels et originaux, premièrement parce que leur distribution est extrêmement large, deuxièmement parce qu’ils transcendent les groupes professionnels et sociaux, troisièmement à cause de leur caractère utilitaire, et quatrièmement parce qu’ils font écho aux principes de l’économie de marché en ce qui concerne la promotion/communication. En cela, nous suggérons que les documents audiovisuels véhiculent des significations heuristiques et analytiques.

Nous cherchons à comprendre le rôle que les médias de masse audiovisuels modernes ont joué dans ce qui peut être décrit comme le passage d’un paradigme de santé publique bio-politique national au début du 19e siècle à des formes de sociétés à la fin du 20e siècle où une vie meilleure et plus saine est de plus en plus définie par des forces et un fondamentalisme de marché. Ici, le début du 19e siècle est caractérisé par des corps collectifs, une société de main d’œuvre et de travail et un intérêt des états à pouvoir mobiliser de grandes cohortes d’ouvriers, soldats et sujets coloniaux valides. Le 20e siècle, lui, est caractérisé par des individus, un capital corporel inscrit dans une société de consommation, et des incitations de marché – menant à ce qu’on pourrait définir comme des corps « commodifiés ». Notre objectif est d’étudier ces évolution à travers le prisme des documents audiovisuels dans l’histoire de trois pays européens qui tiennent une place centrale dans la production économique et audiovisuelle tout en se distinguant les uns des autres par leur culture audiovisuelle et leur degré d’adhésion aux politiques de marché néolibérales au cours du 20e siècle : la France, l’Allemagne et la Grande-Bretagne. En outre, nous inclurons dans ces travaux les évolutions observées aux États-Unis, au Canada et en Russie/URSS ainsi que les influences exercées par ces pays comme références complémentaires et contrepoints à nos analyses. Dans ce cadre historique et géographique, le projet s’attache à quatre axes principaux en ce qui concerne l’intérêt pour la santé au 20e siècle :

-                   histoire des aliments/nutrition

-                   histoire du mouvement/exercice physique/sport

-                   histoire de la sexualité/reproduction/naissance

-                   histoire de la dépendance/addiction/surconsommation

Healthy Excesses? Dancing Bodies and the Creation of Body Economies in Visual 20th Century Germany. by Sandra Schnädelbach

From ancient times up to contemporary anthropology dance has been described as ‘original’, ‘innate’, most ‘natural’ form of human expression, conveying the joy of live and the energy of a ‘healthy’ body. At the same time, dancing bodies since centuries have been labeled as dangerous and connected with obsession, addiction and excess (- be it phenomena of ‘dancing mania’ in the middle ages, scandals about expressionist dance styles on theater stages around 1900 or concerns about ‘infectious’ and ‘morally destabilizing’ dance practices like Swing and Rock ‘n’ Roll in the 1950s.) The notion of self-indulgence that often accompanies dance has historically always been ambiguous: either turned down/accused as form of wasting and risking bodily health or, on the contrary, praised as mode of setting free energy, accessing new resources and gaining health.

What theories about the body were underlying these assumptions? And how did the rise of visual mass media shape or reshape images of body and health during the 20th century? What knowledge about the body was created via dancing bodies in moving images? Following these questions, this project inquires into changing constructions of health and into a history of body knowledge. It seeks to illuminate in what ways models of ‘body economies’ – ideas on how to budget resources, how to invest and regain energy – shaped interpretations of dancing bodies and framed dance as an (un)healthy practice. Doing Health is understood here as a technique of using a certain body knowledge that – so the basic assumption – to scholars of the 20th century seemed to be condensed in images of dancing bodies.

This project addresses two of the ERC BodyCapital broader objectives: With the 20th century, film as well as dance were conceptualized as epistemological tools for gaining body knowledge and unveiling unseen facets of human nature. To unfold the interrelation between dance and film, this project asks how the moving image was used

a)  as a tool of examination: to make visible and examine dancing bodies

b) as a tool for education: to communicate knowledge about the body and its capacities

c)  as a tool to shape practices: producing dancing bodies.

Focusing on the German speaking countries from the 1920s through to the 1980s, including West as well as East German perspectives, this project situates the history of dancing bodies within a sociopolitical framework and illuminates how dance became a means to negotiate and navigate dynamics of social change as well as political agendas, public health as well as personal lifestyles. In doing so, it aims to contribute to a cultural history of dance that makes visible how this bodily practice gained impact for the creation of healthy bodies in the age of visual mass media.

Post-doctoral research project by Sandra Schnädelbach, 2018.
Sandra began working as a post-doctoral researcher on the project from September 2017.

Organ transplants and their media coverage, by Philippe Chavot and Anne Masseran

For more than 10 years, we have researched the television media coverage of organ transplants in France, from the late 1950s to the 2000s. In the framework of the Bodycapital project, we are concentrating our effort on the dimension of organ exchange (replacing a failing organ by a healthy organ) and its media coverage. Our intention is to understand the mechanisms at work when television tries to gain acceptance for new medical technologies. What are the roles played in televisual discourses by informational elements and more rhetorical ones (emphasis on the emotional aspects and the progress value)? How do these mechanisms evolve and take into account developments in the medical, media and societal fields ?

Recently we focused on the 1960s-1970s period, which saw the development of heart transplants in France, following the first successful transplant in Cape Town (South Africa). We have compared television production with the speech of the national and regional press: it appears that public television, much more than the print press, is a true ally of the development of transplantation in France. In this frame, it is important to address the way each actor (doctors, journalists, but also and to a certain extent patients) capitalizes on the successes and failures of the first heart transplants.

Two avenues of research are now open to us:

- First, we want to follow the televisual ‘careers’ of emblematic patients. Only some of them have the right to speak at the television, they are witnesses; the bodies of others are the subject of silent and visual media coverage demonstrating the effectiveness of the transplant. The patients of the 1960s-1970s (Father Boulogne, Emmanuel Vitria, the "little Céline") were all witnesses / testimonials staged to encourage empathy and thus acceptance of heart transplantation. In the 2000s-2010s, some iconic patients (Isabelle Dinoire, Pascal, Jérôme Hamon) have undergone a facial transplant and became in turn witnesses / testimonials that help make the unthinkable acceptable. One of the major questions is to understand how the history of these patients is re-constructed for publicization purposes and how these patients interact with television.

- Second, we will further investigate the relationship between surgeons and journalists. Do they work hand in hand, or does one of the two actors lead the staging? How both actors use televisual techniques, which have considerably evolved since 1968, to support transplantation?

The size of the corpus we have collected - and are continuing to collect - will allow us to answer these questions. Archival work and interviews will be conducted to obtain more precise answers.

 

 

‘Lifelong sex’ and ‘healthy ageing’ – The emergence of sex in old age as wellbeing paradigm in France and Britain from the 1960s to the late 2000s, by Lukas Herde

Undoubtedly, affirmative visibilities of those beyond the age of 60 as erotic beings, and their bodies as capable of sexual pleasure, remain confined to the margins of today’s Western mainstream culture. And yet, discourses and representations of ageing sexuality have undergone significant transformations in recent decades. These are brought forth by an interplay of various sociocultural phenomena: from shifting demographics to the increasing medicalization of old age and sexuality. They are borne by multifarious actors and their diverse rationales: from elderly and sexual rights advocates to health care and pharmaceutical industries. And they are negotiated on various platforms: from self-help books to television shows and online forums. Overall, long-standing cultural notions of the ‘asexual elderly’ seem to increasingly collide with new understandings of the old as sexually desiring subject and sex as ‘healthy’ practice in old age.

The project proposed here seeks to shed light on the historical dimensions of competing stories and visualizations of old age, sex and wellbeing from the 1960s to the late 2000s in Britain and France. It wants to explore the emergent visibilities of the old person as intimate subject, as sexual health campaign target and as consumer on a diversifying ‘market of desires’. The study seeks to locate these developments within the transfiguring sexual cultures and cultures of ‘healthy ageing’ of those decades. Moreover, in line with the ERC BodyCapital, the project aims to especially scrutinize the role that visuals and mass media played in shaping and/or disrupting (self-)perceptions of bodies, health and intimacy in the later years. In this vein, it suggests that television and the world wide web were crucial in the reconceptualization of the old body as sexual; the dissemination of claims to free sexual expression in late life; the circulation of (hetero-)sexual subjectivities of the elderly; and the spread of marketing narratives of the independent, ‘sexually healthy’ old person.

PhD research project by Lukas Herde, September 2019

L’enfant à table dans les films de familles. Evolution de l’alimentation des enfants en France et en Allemagne, de la fin des années 1940 au milieu des années 1970, de Amélie KRATZ

L’alimentation est un enjeu sociétal fondamental de la seconde moitié du XXe siècle car elle connaît une évolution très rapide entre la fin de la guerre et les années 1970, passant d’une situation de rareté à une abondance industrielle. Les mutations concernent particulièrement l’alimentation des enfants qui se distingue de plus en plus du régime des parents via la commercialisation de produits destinés à des tranches d’âge de plus en plus différenciées. L’attention croissante portée sur la santé de l’enfant, en lien avec l’établissement médical de la pédiatrie, amène les industriels à investir massivement le marché de la nourriture enfantine en proposant des produits propres à sa consommation : c’est notamment le début de l’ère des petits pots.

Alors que les enfants sont de plus en plus pris en charge par la société, ils deviennent également le centre des préoccupations familiales, comme en témoigne le cinéma amateur familial qui apparaît dès 1923 et se démocratise au cours des années 1960. Les films de famille sont des sources privées inestimables pour écrire l’histoire sociale et culturelle de l’enfance au XXe siècle. Ils sont en effet des indices précieux pour comprendre comment se joue l’interface famille-société car ils nous renseignent sur la manière dont les grandes tendances sociétales pénètrent la cellule familiale. Notre thèse d’histoire audiovisuelle visera donc à étudier, à travers les films de famille, l’évolution des pratiques alimentaires familiales à destination des enfants, considérées comme soumises à des politiques publiques de santé et à des incitations de marché très fortes, de la fin des années 1940 au milieu des années 1970.

Si les films de famille ne sont pas des témoins parfaits du passé, ils restent cependant très proches de la réalité de la vie familiale. Tandis que l’histoire de l’enfance a souvent été écrite à partir de sources performatives, notamment à partir des discours pédagogique et médical qui gagnent en importance à partir du XIXe siècle, les films de famille sont l’occasion de comprendre comment l’enfant agit dans son quotidien, et non comment il doit agir. Bien qu’ils véhiculent le regard des parents sur les enfants, ils représentent en quelque sorte des « contre-archives » (Amad, 2010) aux images véhiculées par la science et la pédagogie, mais aussi par l’économie via les publicités. Ces sources seront confrontées dans un deuxième temps à des sources audiovisuelles de masse (spots publicitaires, films d’enseignement, …) et à des sources non-films.

Ce travail d’histoire audiovisuelle sera mené dans une démarche comparative entre deux pays européens, la France et l’Allemagne, qui à la fois partagent une grande orientation occidentale industrielle, et se distinguent par leur rapport culturel et politique à l’enfance et à l’alimentation. Si les pratiques alimentaires à destination des enfants divergent fortement de part et d’autre du Rhin (on peut assez schématiquement opposer le sacro-saint entrée - plat - dessert français au repas froid du soir à base de pain en Allemagne), il semblerait cependant que les forces de marché transcendent les cultures nationales.

Cette thèse, qui s’inscrit dans la réflexion engagée par le groupe de recherche « Body Capital » fondé par une bourse ERC autour du concept de « capital corporel » dans les documents audiovisuels, vise donc à comprendre comment l’alimentation des enfants est devenue un « capital corporel » à la fois dans sa dimension économique européenne et dans sa conception culturelle et politique nationale, et comment l’enfance est devenue au travers de l’argument de la santé de son corps, une catégorie de plus en plus autonome et économiquement rentable. Nous nous demanderons donc dans quelle mesure les pratiques alimentaires familiales à destination des enfants incorporent les politiques publiques et les incitations de marché en matière d’alimentation, en France et en Allemagne, de la fin des années 1940 au milieu des années 1970.

When the Consumer Comes Last: Stakeholders in the British Contraceptive Screen, 1955-1995. by Jessica Borge

As with smoking, the visibility of contraceptives has long been associated with their uptake by parties concerned with unhealthy and/or immoral practices. A proposed Contraceptives Bill in the 1930s aimed to stamp out the retail presentation of contraceptives and related materials on British high streets, and to otherwise place contraceptive products into unattractive, plain packets to discourage spontaneous purchases. In the event, the Bill did not become law but its residual effects continued to be felt by both commercial and social stakeholders seeking to further the contraceptive cause over the coming decades. The visibility issue was deeply embedded in British culture, buried in concerns over the commercialisation of what some felt to be a social cause. Anxieties amplified as the new mass medium of television encroached upon everyday life, especially as contraceptive stakeholders sought to exploit this new PR channel for ideological (and sometimes commercial) gain.

This project will identify, investigate and compare stakeholders in the televisual presentation of contraceptives in post-war Britain, assessing their motivations, actions and outcomes over to three core periods, namely;

- 1955-1970

- 1970-1980

- 1980-1995

Core periods are defined by what Williams calls the “limits” and “pressures” affecting the televisual presentation of contraception, including cultural and regulatory change to the point where, by the mid-1990s, contraceptive visibility had become largely acceptable (Raymond Williams, Television: Technology and Cultural Form (London: Fontana, 1974), 10.)

A major concern of this project is to track incidences of on-screen manifestations of contraceptives in respect of the struggle between social and commercial stakeholders who sought to expose or hide contraceptives on TV, or to manipulate the degree or tone of coverage.

As such, it asks;

·      How was the long-standing aversion to the visibility of commercial birth control products manifested on television, and in debates surrounding television regulation?

·      What were the perceived or intended qualitative differences between the televisual exposure of contraception and that of other media?

·      Who stood to gain from the televisual exposure of contraception and contraceptive practices? What techniques did stakeholders and their advocates employ to control or restrict exposure?

·      What did consumers actually find distasteful or offensive, and how was the debate refreshed between the 1950s and 1990s?

·      How did the visuality/non-visuality of specific contraceptive technologies affect televisual representation in Britain?

Overall, the project asks if the visuality of contraceptives (with their concomitant for-profit marketability) was at the heart of the problem of getting contraceptives on screen in the 1950s - 1980s, tracking historical continuities up to 1995. The objective is to produce an extended, culturally specific case study on post-war Britain that serves, intersects and responds to the ERC BodyCapital project and complements the broader aim of understanding the individual, healthy self as part of a market-based society. An historical-critical methodology will be used in the appraisal of source materials, which will be analysed and presented within a socio-historical framework. Research is being conducted in both Strasbourg and London.

Post-doctoral research project by Jessica Borge, March 2018-February 2020.